VII. DLA CZYNIENIA HANDLU
Niezwykle korzystne położenie na skrzyżowaniu szlaków handlowych prowadzących na Węgry i Śląsk pobudzało rozwój osadnictwa na prawym brzegu Wisły. Przy moście Wielickim powstawały młyny oraz zabudowania gospodarcze, w których składowano sól i inne towary na sprzedaż. Podróżnicy zmierzający do Krakowa zatrzymywali się na odpoczynek w pobliskich zajazdach. Ustanowienie po rozbiorach granicy państwowej na Wiśle jedynie wzmocniło istniejący proceder. Kupcy dla uniknięcia opłat celnych omijali Kraków i przenosili swoje interesy do Podgórza, przyczyniając się do jego szybkiego wzrostu.
Habsburgowie upatrując sukces państwa w nowoczesnym handlu, aktywnie wspierali tych, którzy zdecydowali się go rozwijać. Kupców osiadających w nowo lokowanym mieście obdarzono wolnościami i zwolnieniami podatkowymi. Najbardziej zasłużeni dla rozwoju handlu galicyjskiego mogli ubiegać się o tytuł szlachecki. Wszelkie przywileje z tym związane, takie jak prawo zakupu i posiadania dóbr, wolno im było łączyć z profesją kupiecką.
Władze miasta otrzymały wyłączne prawo przydzielania koncesji na produkcję i sprzedaż alkoholu. Pozostałe przedmioty handlu nie były objęte takimi ograniczeniami.
23 listopada 1839 r. Ferdynand I, cesarz Austrii, nadał Podgórzu przywilej, w którym zezwalał na urządzanie w ciągu roku, dwunastu jednodniowych targów zwykłych. Miasto uzyskało także prawo organizowania dwa razy w tygodniu, we wtorki i piątki, targów na rogaciznę, nierogaciznę i konie.
Aby zabezpieczyć warunki sanitarne, władze Podgórza zdecydowały się wybudować nowoczesne obiekty handlowe. W 1877 r. wykuto w skale lodownię miejską, zaprojektowaną przez inż. Rudolfa Pawikowskiego. Wypełniona lodem pozyskiwanym z Wisły, służyła kupcom i sklepikarzom podgórskim do chłodzenia i konserwacji towarów. Na placu przy zbiegu ulic 3 Maja, Kalwaryjskiej i Rejtana wzniesiono okazałą halę targową, w której mieściły się kramy i jatki miejskie. W latach 90. XIX w. w sąsiedztwie Młynów Barucha założono targ przeznaczony wyłącznie dla bydła rogatego. Nowoczesną rzeźnię miejską wraz z targowicą i stacją popasową dla bydła utworzono w 1903 r. na Zabłociu. W 1910 r. doprowadzono do niej linię kolejową, wybudowano ładownię i otwarto nową stację Podgórze-Wisła.